“Een fietsvakantie op het eiland Lefkas is een bijzondere ervaring!”

Gastenblog geschreven door Harmen van der Bij

Eenmaal boven kregen we een adembenemende beloning!

Begin juni 2019 ben ik samen met mijn fietsmaat afgereisd naar Lefkas voor een week vakantie en ontspanning, maar ook om het eiland te verkennen op de mountainbike. Nadat we gearriveerd waren en een warm welkom kregen op de luchthaven van Marijke, was het tijd om bij onze accommodatie Anatoli aan Zee in Nikiana onze eigen mountainbike in elkaar te zetten. Een schroefje hier, een boutje daar en niks stond ons meer in de weg om van start te gaan!

Het plan was om in die week het hoogste punt van het eiland te bereiken wat op een dikke 1.100 meter ligt. De temperatuur was nogal aan de hoge kant, dus veel water drinken was noodzaak. Marijke reed achter ons aan met de auto, waarbij de achterbank vol lag met frisse flesjes water ?

Het eerste deel van de klim heeft een stijgingspercentage van ongeveer 7%. Een blik naar links laat een prachtig binnenmeer zien met opvallend blauw water. De eerste zweetdruppels vallen op het asfalt en verdampen als sneeuw voor de zon. We grijpen naar onze fles water en beseffen als snel dat de voorraad water in de auto geen overbodige luxe is. Stevig trappen we door en een kilometer verderop gaat het stijgingspercentage omhoog en beginnen we de bovenbenen te voelen.

Marijke haalt ons in met de auto om verderop een aantal actiefoto’s te schieten en overhandigd ons tijdens het passeren een nieuwe fles water. Hoe hoger we komen, hoe warmer het wordt! Na een tijdje fietsen we door het dorpje Syvros, waar de inwoners ons groeten en wordt het steeds steiler. Even met elkaar praten is bijna niet meer mogelijk, wel zo nu en dan even links en rechts kijken, want het uitzicht wordt met de seconde mooier!

Marijke gaat naast ons rijden en roept “Zien jullie dat kerkje in de verte, dat is het hoogste punt!” Van enthousiasme gaan we sneller fietsen en gaat onze hartslag omhoog. Nog een paar meter! Eindelijk! We zetten de fiets neer, gaan op het muurtje zitten en eenmaal op adem gekomen kijken we om ons heen… Wauw, wat is dit mooi! Hier hebben we het voor gedaan, hier kunnen we wel de hele dag naar kijken. Een adembenemend uitzicht met links en rechts bergen met groene olijfbomen, hier en daar een dorpje en zelfs in de verte de zee! We zijn volop aan het genieten, maken de ene foto na de andere, eten fruit en drinken vooral water.

Ook de afdaling is een uitdaging!

Na een uurtje genieten wordt het tijd voor de terugreis… SNELHEID! ? We naderen de scherpe bochten en roepen soms tegen elkaar “Remmen!” Wat is dit genieten, de snelheid waarbij we zelfs auto’s inhalen, het geluid van de wind langs de oren en het slijten van de remblokjes bij het naderen van de haarspeldbochten. Binnen korte tijd staan we beneden en fietsen we over de relatief vlakke weg terug naar het appartement in Nikiana. Hier passeren we ook de toeristen op de  gehuurde citybikes die naar Lefkas stad fietsen.

Eenmaal aangekomen bij onze accommodatie bedenken we ons niet, fietsen we direct door naar het strand, de badgasten kijken ons verbaasd aan, we mikken de fiets in de kiezels en de verkoeling die we ervaren wanneer we met fietspak, schoenen en helm het water inrennen is onbeschrijfelijk!  Wat is dit toch heerlijk met temperaturen van 30+  Eenmaal terug in de studio pakken we een biertje en proosten op het balkon op ons succes!

Lefkas zee en strand

Terugkijkend begint het alweer te jeuken om de volgende keer nog veel meer van het eiland op de fiets te verkennen, want een week is simpelweg te kort om alles van dit groene Griekse eiland te zien. Natuurlijk bezochten we de watervallen bij Nidri en zagen paradijselijke stranden aan de westkust. We fietsten ook naar Lefkas stad en maakten enkele kortere ritten.  Ik kan iedereen aanraden om Lefkas te bezoeken en zeker de fiets mee te nemen of te huren. Om naar het hoogste punt te fietsen is een goede conditie noodzakelijk, want de benen en het uithoudingsvermogen zullen flink op de proef worden gesteld!

Wilt u net als Harmen een fietsvakantie ervaren op Lefkas? U kunt uw eigen mountainbike of racefiets meenemen! Ook offroad zijn op het eiland mooie routes te fietsen, eventueel onder begeleiding van een professionele fietsgids. Vraag vrijblijvende informatie voor een reispakket incl. vluchten, transfers, accommodatie en fietsroutes voor de fietsvakantie op info@lefkasa.nl of bel 0652693623.